Utstött av samhället

Visste ni att jag är utstött. Jag och de andra 18% av befolkningen som är vänsterhänta. Det är faktiskt jobbigt. Riktigt jobbigt att be kompisen att klippa åt en i t.ex. skolan. För saxen är för högerhänta. Det gör ont när jag klipper. Hur svårt kan det vara att köpa in saxar som är för höger och vänsterhänta? Min skola har det i vissa salar, men i syslöjdssalen där stöter man på problem. Alla saxar står i en burk och typ en av dem är en vänstersax. Jag måste alltså stå och pröva alla saxar tills jag hittar rätt. Hur kul tror ni det är? Jag pratade med min rektor om det här. Han visste inte vad en vänstersax var. Bra allmänbildning eller hur? Men om jag kommer ihåg rätttså fick vi faktiskt någon vänstersax. Men. Det finns en värld utanför skolan, en värld där en pytteliten sak kan vara i princip omöjlig. Om vi säger så här: Jag kan inte ens köpa vanliga anteckningsböcker med pärm. Det går inte att skriva i dem. Pröva själv att hålla pennan i vänster hand och försök. Det var inte så kul va?

Har precis köpt ett nytt skrivbord från IKEA med en whiteboard. Tror ni jag kan skriva på den? Knappt. Man har placerat den så att en hylla sticker ut på vänstersidan. Och det är inte någon liten kant. Det är en stor fet träbit. Men om man är högerhänt är det inget problem att skriva på den. Rättvist ellerhur?

Jag håller mina bestick och datormus som högerhänta gör. Jag har ju sett hur mina föräldrar gör och följt dem. Och de är högerhänta. Därför ser det jättekul ut när jag håller i mina bestcik och datormusen känns liksom inte rätt. Men om jag ändrar känns det fel. För jag har ju gjort så här i fjorton år. Och jag skyller inte på någon för det är bara ett konstaterande. Att jag är lite speciell.

Förr i tiden såg man vänsterhänthet som något ont. Det tränades bort. Man tvingade folk att bli högerhänta. 
Ibland udrar jag hur långt vi är från det. 
När jag skriver så tittar folk på mig. Det är något som ser konstigt ut. Sen efter ett tag fattar de. De säger förbryllat:
- Är du vänsterhänt.
Chokade nästan som om något är fel. Och det är det väl inte?
IKEA , de som ger ut anteckningsböcker, saxtillverkarna, potatisskalare och många många fler gör mitt liv jobbigt. 
Har jag förtjänat det? Min hand är dessutom ofta grå av blyerts eller färgad av bläck. Gissa varför Jo, det torkar inte och sedan lägger jag handen i det. Och det är inte bara min hand som är vänster i min kropp också. Därför är det t.ex. en utmaning att fälla ned cykelstödet. Och det ska det väl inte va? 
Albert Einstein var vänsterhänt. Det är min enda tröst. 
Så ni människor därute som kan göra mitt liv lite enklare snälla gör det. För mig är det här faktiskt ett handikapp.
Och det finns mycket mer som är jobbigt som vänsterhänt, jag har bara nämnt lite.
     

Kommentarer
Postat av: Anonym

hahahahaha malin, malin, malin XD

2009-09-29 @ 18:23:21
Postat av: Anna

mig var det från

2009-09-29 @ 18:24:01
Postat av: Anna

ojoj så konstigt.. jaja

2009-09-29 @ 18:24:35
Postat av: Anna the best

Du du lilla gumman som klagar på att det bara finns högersaxar du ska se vad jag lever med. Vi har inte en enda högersax i vårat hem fasten typ 75% av de boende är högerhänta.

2009-10-07 @ 19:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0